Nuo Oranų iki Poterancų
Užnemunės
geležinkelio istorija prasidėjo 1895
m. naktį iš sausio 24 į 25 kuomet atšaka nuo
Oranų iki Poterancų buvo perduota Peterburgo
Varšuvos geležinkelio žinion, o vasario 15
d. paleistas reguliarus traukinių susisiekimas.
Ruožo,
dokumentuose vadinto Orany-Olitskaja
(Varėna-Alytus), statybos
pajudėjo 1893 m. - birželio
viduryje tarp Oranų
ir Poterancų* (Poteronys)
buvo baigti žvalgymo bei tiriamieji darbai
ir tų pačių metų rugpjūčio 1 d.
prasidėjo sankasos statybos. Nepaisant
pavadinimo, geležinkelis kaip ir planuota
nutiestas ne iki Olitos,
o iki kaimelio Poterancy,
esančio 5 varstai į pietryčius nuo Olitos ir
varstas į šiaurės vakarus nuo Olavos**
(Alovė).
Poterancų geležinkelio
stotis su iškrovimo aikštele (1) pastatyta
dešiniajame Nemuno krante, šalia plentų
į Olkieniki (Valkininkai) ir į Grodna. Už
varsto į vakarus nuo Potarancų ant
Olkienikų-Marijampol plento stovėjo Kaniūkų
tiltas (2), o tolėliau turėjo išaugti geležinkelio tiltas
per Nemaną (Nemunas).
Buvo svarstomos dvi
geležinkelio tilto per Nemaną vietos -
Olitos ir Sudvojų
(Sudvajai). Pasirinktas šiauresnis Olitos
variantas. Pastačius tiltą planuota Poterancų
stotį panaikinti, nes kairiajame krante prie
gyvenvietės, išaugo stotis Olita
(Alytus).
Geležinkelių kariuomenės daliniai ėmė
ręsti medinius laikinuosius tiltus. Visą žiemą
į čia buvo gabenami bėgiai, pabėgiai,
tarpubėgiai, medžiagos tiltų ir pralaidų
statyboms. Taip pat prasidėjo tiltų per Merečanką
(Merkys) ir Oranką (Varėnė)
akmeninių atramų ir pralaidų
mažiesiems upeliams statybos.
1894 m. pavasarį ir vasarą atkarpoje
vyko žemės darbai, pabaigtos medinių tiltų, mažesnių
akmeninių pralaidų statybos, paguldytos ketaus
pralaidos, pastatyti vandens bokštai ir
pumpavimo stotys. Rudenį stotyje buvo statomi
stoties keliai, laikinas garvežių apsukimo
ratas, balastuojamas kelias, vyko stočių ir
kitų statinių apdailos darbai. Geležinkelio
ruože už keleivių stoties į iškrovimo aikštelę
pastatyta Skerniovka
(Skernė) upelio pralaida ir plento iš Olita į
Grodno viadukas.
Iki 1898 m. ruоžo nuo Poteronių
stoties iki geležinkelio
tilto per Nemuną penktame varste buvo
suręsta upelio Materka (Motertis)
pralaida.
_______
* kai kur sutinkama
pavadinimo transkripcija Patarancy ar
Paterancy
_______
** kai kur sutinkamas
Poteronių geležinkelio stoties pavadinimas
Olava