Sudvojų variantas, galima
            tilto vieta Poterancy. Iškrovimo aikštelė

Interaktyvus žemėlapis
- išlikę geležinkelio objektai

Nuo Oranų iki Poterancų


   
Užnemunės geležinkelio istorija  prasidėjo 1895 m. naktį iš sausio 24 į 25 kuomet atšaka nuo Oranų iki Poterancų buvo perduota Peterburgo – Varšuvos geležinkelio žinion, o vasario 15 d. paleistas reguliarus traukinių susisiekimas.
    Ruožo, dokumentuose vadinto Orany-Olitskaja (Varėna-Alytus),
statybos pajudėjo 1893 m. - birželio viduryje tarp Oranų ir Poterancų* (Poteronys) buvo baigti žvalgymo bei tiriamieji darbai ir tų pačių metų rugpjūčio 1 d. prasidėjo sankasos statybos. Nepaisant pavadinimo, geležinkelis kaip ir planuota nutiestas ne iki Olitos, o  iki kaimelio Poterancy, esančio 5 varstai į pietryčius nuo Olitos ir varstas į šiaurės vakarus nuo Olavos** (Alovė).

   Poterancų geležinkelio stotis su iškrovimo aikštele (1) pastatyta dešiniajame Nemuno krante, šalia  plentų į Olkieniki (Valkininkai) ir į Grodna. Už varsto į vakarus nuo Potarancų ant Olkienikų-Marijampol plento stovėjo Kaniūkų tiltas (2), o tolėliau turėjo išaugti geležinkelio tiltas per Nemaną (Nemunas).

   Buvo svarstomos dvi geležinkelio tilto per Nemaną vietos -  Olitos ir Sudvojų (Sudvajai). Pasirinktas šiauresnis Olitos variantas. Pastačius tiltą planuota Poterancų stotį panaikinti, nes kairiajame krante prie gyvenvietės, išaugo stotis Olita (Alytus).

Geležinkelių kariuomenės daliniai ėmė ręsti medinius laikinuosius tiltus. Visą žiemą į čia buvo gabenami bėgiai, pabėgiai, tarpubėgiai, medžiagos tiltų ir pralaidų statyboms. Taip pat prasidėjo tiltų per Merečanką (Merkys) ir Oranką (Varėnė) akmeninių atramų ir pralaidų mažiesiems upeliams statybos.

  1894 m. pavasarį ir vasarą atkarpoje vyko žemės darbai, pabaigtos medinių tiltų, mažesnių akmeninių pralaidų statybos, paguldytos ketaus pralaidos, pastatyti vandens bokštai ir pumpavimo stotys. Rudenį stotyje buvo statomi stoties keliai, laikinas garvežių apsukimo ratas, balastuojamas kelias, vyko stočių ir kitų statinių apdailos darbai. Geležinkelio ruože už keleivių stoties į iškrovimo aikštelę pastatyta Skerniovka (Skernė) upelio pralaida ir plento iš Olita į Grodno viadukas.

   Iki 1898 m. ruоžo nuo Poteronių stoties iki geležinkelio tilto per Nemuną penktame varste buvo suręsta upelio Materka (Motertis) pralaida.

 

_______
* kai kur sutinkama
pavadinimo transkripcija Patarancy ar Paterancy

_______
** kai kur sutinkamas
Poteronių geležinkelio stoties pavadinimas Olava

 

 


« Atgalios   |   Į pagr. meniu

© Asociacija „Olita_Orany“. Visos teisės saugomos.