Pralaida Derežnyčios
upeliui pastatyta 1893 - 1894 m. Oranų-Olitos geležinkelio ruožo trečiame varste, tarp Oranų (Varėna) ir Artilerijskaja stočių. Sparninio tipo akmeninė pralaida (tokio tipo statiniai projektuose vadinami akmeniniais vamzdžiais) buvo pastatyta 18 sieksnių (38.34 m) ilgio, 1.5 sieksnio (3,26 m) pločio ir 2.34 sieksnio (5 m) aukščio. Portalai apdailinti tašytais stačiakampiais akmenų blokais. Pusapskritės arkos skliautas - iš geltonų molinių plytų. Pylimo aukštis , nuo savarinio akmens viršaus 7 m, nuo upelio lygio 12 m. Pralaida nukentėjo nuo žmonių veiklos po II Pasaulinio karo. |
||
Pasakojama, neva kažkoks
piktavalis užtvenkė Derežnyčios upelį pralaidos aukštupyje.
Pakilęs vanduo, neva, pralaužė viršum pralaidos
supiltą geležinkelio sankasą. Deja, šią istoriją galime laikyti viso
labo mitu. Labiau tikėtina, kad pylimas virš nenaudojamos pralaidos nukastas XX a. aštuntajame dešmtmetyje įrengiant Varėnos Pirmojo tvenkinį. Tuomet užtvenktas Derežnyčios upelį, vanduo užsėmė pralaidos griuvėsius maždaug perpus. Kaip bebūtų žmonės ėmė grobti Tromba* vadinamos nenaudojamos pralaidos plytas ir akmenis kaip nemokamą statybinę medžiagą. * trąba (lenk.) - triūba, trimitas |