Interaktyvus žemėlapis
- išlikę geležinkelio objektai

ENG
POL
РУС

  Olitos (Alytaus) tvirtovė
  XIX a. pabaigoje stiprinant vakarinę Rusijos imperijos sieną nuspręsta fortifikuoti strategiškai svarbioje vietoje įsikūrusią Olitą. Nuo 1890 m. Olita (Alytus) tapo trečios klasės Rusijos pasienio tvirtove. Tvirtovėje buvo pastatyti keturi fortai ir artilerijos baterija. Tai buvo iš žemių supilti įtvirtinimai (žr. žemėlapyje 1, 2, 3, 4) tarpusavyje sujungti plentais. Iki mūsų dienų išliko tik du fortai: pirmasis (1) dvigubas prie kelio į Punios šilą, ketvirtasis prie kelio Alytus - Seirijai (4). Kitų dviejų neišlikusių fortų tikslią vietą nustatyti sudėtingiau - antrojo forto teritorijoje sovietmečiu pastatytas medvilnės kombinatas, o  trečiojo - dujų įmonė. Fortai būtini iš šiaurės ir vakarų saugoti tiltus per Nemuną prie Olitos, strategiškai svarbius kelius į Kovno ir Vilno, o ateityje ir geležinkelį per Orany (Varėna) į Vilno (Vilnius).

   Be šių įtvirtinimų, tarp 3 ir 4 fortų įkurdinta artilerijos baterija. Alytaus tvirtovės įgulą sudarė maždaug 4000 karių. Olitoje ir jos apylinkėse abiejose Nemuno pusėse iškilo kareivių miesteliai. Dešiniajame Nemuno krante (pirmajame Alytuje) pastatytos kareivinės pionieriams (9) (Pontono kareivinės) ir Saratovo kareivinės pėstininkų pulkui, kuris buvo atkeltas iš Saratovo miesto.

    Kairiajame Nemuno krante išaugo mūrinis karinis miestelis artilerijos pulkui (5), turėjęs ir savo cerkvę, ir ligoninę, ir kalėjimą, ir aikštę pratyboms bei paradui.

    1892 metais, tiesiant plentą iš Olkienikų (Valkininkai) į Olitą, pastatytas plento, vadinamas Kaniūkų tiltas (7). Maždaug dešimtmečiu anksčiau vos šiauriau Oranų (Varėna), prie Glėbo ir Aklio ežerų, buvo įrengtas didelis Vilniaus apygardos artilerijos poligonas, greta pastatytas karinis miestelis. 

  Įtvirtinant Olitą svarbią karinę reikšmę turėjo geležinkelio ruožas Orany-Olita (Varėna-Alytus). Pirmiausia Olitoje įsikūrusią įgulą su poligonu prie Oranų ir Sankt Peterbug-Varšavos geležinkelio magistrale 1895 m. suartino geležinkelio atšaka iki Poterancų (Poteronys). Vėliau 1899 m., baigus statyti geležinkelio tiltą per Nemaną (8), karinės įgulos Olitoje, Suwalki, Grodne, Vilno ir Kovno galėjo susisiekti geležinkeliais

 


« Atgalios   |   Į pagr. meniu

© Asociacija „Olita_Orany“. Visos teisės saugomos